• ساعت : ۱۰:۰۷
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۵/۱۲ 
اساسنامه راه‌اندازی "مراكز نوآوری سلامت" تصویب شد

اساسنامه مراکز نوآوری حوزه سلامت با تکیه بر شعار سال "تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی" به تصویب شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور رسید.

به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر یونس پناهی با اعلام این خبر گفت: مراکز نوآوری سلامت نهادی برای فراهم کردن فضای تبادل فکر و شکل گیری ایده های جدید میان اساتید و دانشجویان و سایر دست اندر کاران زیست بوم نوآوری سلامت است که با ایجاد فرصت‌های تعامل و همکاری گروهی، زمینه را برای توسعه نوآوری فراهم می‌آورد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: این مراکز در راستای نیاز کشور به جذب ایده‌های خلاق و تکمیل زنجیره نوآوری از طریق ایجاد زیرساخت‌ها و زیست بوم‌های موثر در توسعه و تجاری‌سازی محصولات حوزه سلامت، راه‌اندازی شده است.

او با بیان اینکه توسعه پژوهش و فناوری سلامت کشور به تمام اجزای این زیست بوم نیازمند است گفت: باید این زیست بوم از مرحله ابتدایی که طرح ایده‌های فناورانه و نوآورانه است تا مرحله آخر که محصولات دانش بنیان و فناورانه است، به ثمر بنشیند. هسته‌های فناور می‌توانند در مراکز نوآوری سلامت به پرورش آن دسته از ایده‌هایی که در جهت رفع نیاز سلامت کشور باشد بپردازند.

دکتر پناهی به چرخه ورود استقرار و خروج واحد نوآور از مرکز نوآوری سلامت اشاره کرد و گفت: در گام نخست مرکز هر سال دوبار و هر بار به مدت یک ماه دوره ایده‌پردازی را به منظور جذب واحدهای نوآور برگزار می‌کند. در این فرآیند واحدهای نوآور باید مطابق با چالش های نوآوری سلامت کشور به ایده پردازی بپردازند تا از میان ایده های جدید، ایده های برگزیده را انتخاب و زمینه ورود تیم های ایده پرداز به مرکز را فراهم می آورد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در ادامه افزود: در مرحله ایده پروری، که یک دوره 6 ماهه است، به واحد نوآور خدماتی مانند مشاوره، منتورینگ و آموزش های لازم جهت تیم سازی و تقویت ایده اولیه و تهیه طرح کسب و کار ارائه می شود در صورت موفقیت ایده به مرحله بعدی که دوره پیاده‌سازی است راه می‌یابد. این مرحله نیز 6 ماه به طول می‌انجامد و طی آن واحد نوآور اقدام به جذب سرمایه بذری می‌کند و با استفاده از آن و سایر تسهیلات دریافتی فرصت دارد تا نسبت ساخت نمونه اولیه محصول یا خدمت اقدام کند. در این مدت واحد نوآور می‌تواند پیگیری‌های لازم برای دریافت تاییدیه‌های فنی و آزمایشگاهی را انجام دهد.

او به مرحله آخر که مرحله تجاری‌سازی است اشاره کرد و گفت: هدف اصلی این دوره یک ساله معرفی محصول یا خدمات واحد نوآور سلامت به بازار است. واحد نوآور برای حضور در نمایشگاه ها، فن بازارهای ملی، منطقه ای و بین المللی مورد حمایت قرار میگیرد و همینطور مقدمات ضروری برای معرفی به مراکز رشد و همینطور جذب سرمایه از شرکت های بزرگ و سرمایه گذاران خطرپذیر یا حتی امکان فروش دانش فنی فراهم می شود.

دکتر پناهی خاطرنشان کرد: تولید علم ابزار لازم برای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌هاست ولی این تازه شروع کار است. گام بعدی تبدیل دانش تولید شده به رفتار علمی است تا مشکلی از مردم را رفع کند. باید علم به فرآورده علمی تبدیل شود تا مردم از آن بهره‌برداری کنند.

منبع: معاونت تحقیقات وفناوری وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0